Våra resevillkor

Nätresebyråns resevillkor

Färdhandlingar

De flesta flygbolagen idag tillämpar endast elektronisk biljettering (e-ticket) vilket innebär att Du som kund reser utan fysisk biljett. All information kring din resa ligger lagrad elektroniskt i flygbolagens reservationssystem.

Fördelen är att du alltid har tillgång till Din biljett genom att Du själv loggar in och skriver ut Dina biljetter. Undantag är vissa flygbolag som själva skickar biljetterna som en PDF. NätResebyrån vidarebefordrar då dessa till Er. Här är en länk till vår steg-för-steg guide till hur man skriver ut sina e-tickets på www.mytripandmore.com: klicka här!

Du bör alltid skriva ut Din resplan då detta underlättar när Du checkar in på flygplatsen. Vissa länder, exempelvis USA, kräver att Du har resplanen med Dig då man måste kunna uppvisa att man har en bokad returresa.

Flygresan kan endast utnyttjas på de i resplanens (e-ticket) angivna datum. Biljetten är personlig och kan ej överlåtas. Namnändring är i de flesta fall inte tillåtet (se nedan under ”bokning”) men en del bolag tillåter namnändring mot en kostnad. Utgå dock alltid ifrån att det inte är möjligt att ändra namn.

Priset på flygbiljetten kan höjas eller sänkas p.g.a. ändringar av valutakurser, flygbiljettens pris eller flygskatterna. NätResebyrån reserverar sig för prishöjningar som sker utanför vår kontroll (bränslekostnader, valutakurser med mera). NätResebyrån förbehåller sig rätten att kunna höja priset fram till dess att biljetten är framtagen. När biljetten är framtagen kan inga ytterligare höjningar göras.

Resenären är ansvarig att själv uppmärksamma tidtabellsförändringar eller andra ändringar flygbolaget gör efter det att flygdokumenten är utställda. Vi hänvisar till www.mytripandmore.com där resenären alltid kan följa bokningen i realtid.

Pass-, vaccinations-, visum och valutabestämmelser

Resenären är själv ansvarig för inhämtande och iaktagande av dessa bestämmelser. Tänk på att de flesta länder idag kräver giltigt pass i minst 6 månader efter avslutad resa. Kontrollera med oss vad Ditt resmål kräver om Du är osäker!

Bokning

Du bokar själv genom vår bokningsmotor. Var noga med att allt blir rätt (se checklista nedan!). Det går givetvis bra att göra Din bokning per telefon, ring oss på 020-820 820 så hjälper vi dig!

Viktigt att tänka på när Du bokar Dina biljetter:

Oavsett om Du bokar biljetterna själv på internet eller om Du ringer till oss måste följande bli rätt:

Efter bokning

Om Du har gjort en bokning online får Du en bekräftelse skickad till den e-post adress Du angivit i steg 3 i bokningsmodulen. På denna står all nödvändig information om Din kommande resa. Det är mycket viktigt att Du läser informationen och att Du påtalar eventuella fel omgående. Genom att Du erlägger handpenning godkänner Du avtalet.
Om Du bokar via telefon skickar vi en bekräftelsefaktura till Din mail efter det att du accepterat bokningen.

Kontrollera följande extra noga:

Betalning

Bokningen är inte bindande förrän NätResebyrån har mottagit full betalning. Kommer inte betalning NätResebyrån tillhanda i tid kan vi inte garantera din plats eller pris. Eventuellt kan också flygbolaget avboka Din reservation. NätResebyrån tar givetvis inget ansvar för detta och det är Du som kund som måste se till att betalningen kommer fram i tid.

Om du har bokat biljetter som Du inte betalat och av någon anledning inte kan åka, vänligen maila oss på bokning@natresebyran.se eller till den säljare som haft hand om Din bokning. Vi är tacksamma om Du gör detta så fort Du vet att Du/Ni inte kan resa.

Om Du har bokat en resa med snar avresa (inom 7 dagar), vänligen skicka ett fax eller e-mail på betalningen. Betalning via Bankgiro tar upp till 3 arbetsdagar för att registreras på våra konton. Som ett alternativ kan Du istället göra en överföring till vårt konto i SEB (5501-1062489). Detta betalningssätt går normalt sett något snabbare än en bankgirobetalning.

Om Du bokat via telefon och hellre vill betala med Ditt kredit/betalkort, vänligen ladda ner vår fullmakt här och faxa den till oss på 040-230 887. Tänk på att det tillkommer en avgift på 3% av totalbeloppet om Ni betalar med Amex, Diners eller annat kreditkort där Ni får månadsfakturor från kortutgivaren.

Handpenning

En anmälningsavgift/handpenning på minimum 500 kr per person skall betalas inom 7 dagar efter det att Ni erhållit Er faktura. Inbetald anmälningsavgift återbetalas ej.

Slutbetalning

Slutbetalningen görs vanligtvis 30 dagar före avresa. Idag är det inte ovanligt att flygbolagen har kampanjpriser som måste betalas snarast (oftast inom 24-72 timmar efter bokning) oavsett när bokningen görs. Ni får information om detta vid bokningen.

Om Du önskar behålla Din plats men inte har möjlighet att betala enligt angivna villkor går det bra att kontakta vår kundservice på telefon 020-820 820 så försöker vi hitta en lösning som passar.

När betalning kommit NätResebyrån ställer vi fram Er e-ticket och Ni kan kort därefter själva skriva ut biljetten på www.mytripandmore.com.

Betalningssätt

Är det säkert att betala via Internet?

Säkerhet vid betalning via internet är av största vikt för NätResebyrån och därför använder vi oss av krypterings-programmet SSL (Secure Sockets Layer). SSL är förkortning för engelskans ”Secure Sockets Layer” och är ett säkerhetsprogram som används för skydda känslig information vid överföring via internet. NätResebyrån krypterar dina kort-uppgifter så att ingen obehörig kan få tillgång till dem. Att betala med kort på NätResebyråns webbplats är lika säkert som att betala med kort i t.ex. en affär eller restaurang.

Måste jag skicka mitt kortnummer via internet?

Nej, om du inte vill skicka dina kortuppgifter via Internet kan du använda SOF. Det är en förkortning för engelskans ”Signature On File” och innebär att du skickar ett undertecknat formulär (fullmakt) till NätResebyrån via post eller fax med uppgifter om det kort du vill använda som betalningssätt på NätResebyråns webbplats. På detta sätt kommer dina kortuppgifter aldrig att överföras via Internet. Skicka aldrig Ditt kortnummer via epost!
NätResebyrån kan dessvärre inte debitera kort som är utfärdade utanför Norden.
För kreditkortsbetalning (ej online-betalning), ladda ned vår fullmakt. Maila eller faxa in denna till oss på info@natresebyran.se eller fax 040-230 887. Fullmakten gäller endast en (1) gång, tillsammans med en kopia på kortet (fram och baksida) samt giltig legitimation.
Företagare kan erbjudas speciell betalningsrutin. Kontakta oss!
Vid betalning, glöm inte att ange bokningsreferens (ex. A7KKLM) eller fakturanummer och Ert namn så att vi snabbt kan registrera betalningen. Om Ni inte gör detta kan Ni riskera att förlora bokningen på grund av att vi ej kan lokalisera betalningen.

Efter betalning

När NätResebyrån erhållit full slutlikvid ställer vi ut Era e-tickets. I de flesta fall skrivs Era e-tickets ut direkt när vi registrerar Er slutlikvid.

Avbokning/ombokning

Så länge biljetten inte är betald och utställd är avbokning/ ombokning kostnadsfri (om man inte har erlagt handpenning. Se nedan). Observera dock att det kan bli ett högre pris på grund av att flygbolaget kan ha sålt slut sina biljetter i en viss prisklass (vid ombokning).

När biljetten är utställd följer NätResebyrån flygbolagens bokningsregler, som vanligtvis är mycket stränga, dvs. ingen återbetalning eller ombokning kan ske. Läs under avbeställningsskydd om hur Ni kan skydda Er mot detta.

Avbokar Ni resan efter det Ni erlagt handpenning, återbetalas handpenningen minus en expeditionsavgift. Denna avgift är minst 500 SEK per biljett. OBS! Flygbiljetter är personliga. Det går inte att byta namn på flygbiljetter, detta räknas som en avbokning. Reser Ni på en businessclass biljett kan andra regler gälla. Dock tar vi alltid ut ett hanteringsarvode på minimum 700 kr/biljett i de fall biljetten går att ändra.

Avboka alltid innan avresa oavsett vilken biljettyp Ni har. Avbokning sker lämpligast på bokning@natresebyran.se eller per telefon 020-820 820. Vi har telefontid på vardagar mellan 09.00 och 18.00. Sker avbokning utanför Nätresebyråns öppettider, kontakta flygbolaget direkt.

Om Ni tvingas avboka vänligen ange alltid förnamn och efternamn, resmål och bokningsnummer.

Avbeställningsskydd och skydd mot flygbolagskonkurser

Man kan aldrig förutse sjukdom för en själv eller nära anhörig. Därför rekommenderar vi att ni tecknar ett avbeställningsskydd. Detta gäller om någon i din familj eller nära anhörig blir sjuk innan avresa. Händer det något under resan måste Ni konsultera hemförsäkring/reseförsäkring.

Biljetten måste avbokas minst 24h innan avresa för att avbeställnings-skyddet skall gälla. Vi förmedlar avbeställnings-skydd och reseförsäkringar via Pegasus (se länken nedan för fullständiga villkor). Avbeställningsskyddet måste tecknas vid bokningstillfället och det går inte att teckna i efterhand.

Vi har två typer av avbeställningsskydd: Bas för privatresor/tjänsteresor samt Extra för evenemang såsom fotbollsbiljetter och konsertarrangemang. OBS! Notera att det räknas som tjänsteresa då Ni betalar med kreditkort, bankgiro/postgiro, bankkonto eller övriga ekonomiska medel som tillhör ett företag,

Prisnivåer avbeställningsskydd (per person):

Observera att det räknas som tjänsteresa då Ni betalar med företagets medel. Notera också att detta gäller även om Ni reser ”privat”, för nöjes skull. Reser Ni privat måste Ni alltså betala med ett privat betalningsmedel för att försäkringen skall gälla (se ovan)! Klicka här för information om försäkringen!

Skydd mot flygbolagskonkurser (AIP)

Detta gäller endast bokningar och fakturor som är gjorda och utställda fr.o.m. den 1 dec 2008! Därefter är denna försäkring obligatorisk!

NätResebyrån inkluderar nu ett konkursskydd till samtliga resenärer som bokar med oss. I korthet innebär konkursskyddet att Du som resenär är skyddad om ett flygbolag hamnar på obestånd. Genom vårt avtal med Europeiska Reseförsäkringar får Du pengar tillbaka eller ersättning till returresa om en konkurs skulle inträffar när Du är utomlands.
Försäkringen gäller i dagsläget ca 57 olika flygbolag men denna listan kan ändras beroende på de olika bolagens finansiella ställning. Om Du önskar boka ett bolag som inte omfattas av garantin går det bra och vi förhandlar då alltid med försäkringsbolaget om en eventuell premie. Notera dock att vi inte bokar dessa bolag innan vi fått ett svar från försäkringsbolaget. Fullständiga villkor hittar du här!

Flygtider

Alla flygtider som anges är lokala. Ett exempel, står det att flyget går kl. 15:00 från Arlanda och ankommer London kl. 16:30 är flygtiden 2,5 timmar, eftersom England ligger 1 timme efter Sverige i tid.
När Ni är ute och reser kan flygtider ändras. Vi rekommenderar alltid att Ni kontaktar flygbolaget senast 72 timmar före hemresa för att ”återbekräfta” Er biljett. Detta behöver Ni endast göra på flygresor utanför Europa.

Flygskatter

Flygpriserna visas utan flygskatter. Dock finns alltid en indikation överst på prissidan (STEG 2) som ger Er en uppfattning om skattens storlek/person. Dock kan den ändras beroende på resväg och valutakurs. Exakt skatt får Ni i er beställningsbekräftelse (STEG 4). Efter bekräftelsen kan flygskatten komma att ändras på grund av valutaförändringar eller nya skatter som respektive land kan införa. Flygskatten kan även höjas om flygbolagens s.k. bränsle-tillägg skulle öka/minska p.g.a. förändringar på världsmarknaden. Skulle en ändring ske underrättar vi er om detta och justerar Er faktura så att den blir korrekt. Efter det att slutbetalning gjorts och vi ställt ut Era e-tickets kan ingen höjning göras av skatten.

Observera att vissa länder (exempelvis Thailand) har en utreseskatt (departure tax) som inte kan inkluderas i biljettpriset. Denna skatt betalar man på plats och den måste betalas för att man ska få lämna landet. Var observant på att det oftast bara går att betala med kontanta medel. NätResebyrån tar inte ansvar om Ni inte blivit upplysta om detta – det åligger resenären att ta reda på vad som gäller i respektive land!

Valutor

Då du bokar en paketresa hos NätResebyrån baserar vi alltid den på en aktuell valutakurs. När ni sedan slutbetalar resan stämmer vi av kursen. Har den ökat skickar vi ut en tilläggsfaktura och har den minskat får du givetvis tillbaka motsvarande. Om du som kund väljer att slutbetala direkt när du gör bokningen går det, i de flesta fall bra, och då säkrar vi kursen direkt.

Elektroniska biljetter

Idag används bara elektroniska biljetter vilket är bra ur både miljösynpunkt och kostnadssynpunkt. Dock är det viktigt att Du som kund skriver ut Dina biljetter och vi har gjort en steg-för-steg guide till hur Du själv gör detta.

Övrigt

För att göra en bokning hos Nätresebyrån måste man ha fyllt 18 år.
Tips om hur ni hittar billiga biljetter får Ni i bokningsrutan (STEG 1). Vi har även lagt upp lite generella tips och råd här.

NätResebyrån reserverar sig för tekniska problem liksom prisförändringar och skatte- och valutförändringar.

Evenemang (fotboll, teater m.m)

För fotbollsbiljetter och övriga arrangemangsbiljetter gäller speciella villkor. När väl NätResebyrån sålt biljetten kan denna inte återköpas. Det är inte ovanligt att klubbarna ändrar matchdatum så var noga med att ha en eller ett par dagar ”tillgodo” då vi inte ansvarar för om detta inträffar.

Vi kan ej heller garantera exakt placering vid fotbollsmatcher, konserter eller teaterföreställningar. I regel får vi en indikation från vår leverantör men det är aldrig till 100% säkert att Era platser stämmer överrens med dessa uppgifter. NätResebyrån kan ej heller hållas ansvarig om Ni skulle få en sämre placering än förväntat.

Rundresor

En del av våra rundresor och arrangemang har guider med specialkompetens. Exempelvis kan de vara svensktalande eller ha en specialkompetens inom historia. Tänk på att vi aldrig kan förutse om en guide blir sjuk eller av annan anledning måste ställa in sitt åtagande. Vi kommer naturligtvis att ta fram en ersättningsguide till er.

Det kan också vara så att en rundresa måste avbrytas eller ändras på grund av yttre faktorer. Detta kan NätResebyrån NRB AB inte hållas ansvariga för. Vi försöker på bästa sätt att lösa alla uppkomna situationer.

Bagagevikter

På pappersbiljetter står maxvikten angiven. När det gäller elektroniska biljetter (E-tickets) är kunden själv ansvarig för att ta reda på vad den tillåtna bagagevikten är på respektive resa. Normalt sett är bagagevikten på flygningar inom Europa 20 kg och vid resor över Atlanten gäller oftast 23 kg.

Det är omöjligt för NätResebyrån att kunna redovisa reglerna för de ca 600 flygbolag vi samarbetar med. Varje bolag har sina egna regler, samt att dessa kan komma att ändras då och då. Kontakta i första hand flygbolaget för att få specifik information om vad som verkligen gäller på Er resa, i andra hand kundservice hos NätResebyrån på 020-820 820.

Kontakta oss

facebook-sida facebook-sida
  • Twitter

    • Hälsa på vår senaste rymdresenär: ,
    • Vårt Facebook-konto har tagits bort av okänd anledning. Vi försöker nå Facebook för att reda ut saken men det är inte lätt...,
    • Vi får tillökning i form av seglingsresor! NätResebyrån har gått ihop med Navigare Yachting vilket är fantastiska nyheter för dig som kund,
    • Nationaldagsfirande! Det går såklart fint att maila oss om ni har frågor så tar vi hand om er på fredag! Ha en fin Nationaldag! :),
  • Nyhetsbrev

    Bookmark and Share